عکاسی

شما نمی توانید عکس بگیرید، بلکه باید عکس را بسازید - انسل آدامز

شما نمی توانید عکس بگیرید، بلکه باید عکس را بسازید - انسل آدامز

شاعرانه

پنجشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۸:۴۸ ب.ظ

عکاس : سید مصطفی زمانی

نقد

سجاد حقگو :

بشر همواره سعی داشته تا از طرق مختلف رویاهای خود را با کمک قدرت تخلیل خویش حیات بخشد و ذهنیات آشفته اش را از دنیای پیرامون با جان مایه ای مفهوم گرا بر قلب هستی پیوند بزند.
در سرآمد آنها هنرمندان و به ویژه عکاسان قرار دارند که از دیرباز تا کنون کوشیده اند تا ذهن جهان را همچون اندیشه ی خود درگیر چیستی و واقعیت های پنهان در لایه های شگفت انگیز دنیایمان این اعجاز بزرگ خداوند کنند.
در اثر پیش رو هنرمند با یاری جستن از تغییرات هر چند کوچک در رنگ نور و سایه های موجود تصویری رویا گونه را ایجاد کرده که آن را از کالبد معمول خود جدا میسازد و فکر را به تامل بیشتر و عمیق تر وا میدارد.
حضور درختی تنومند که در زیر پرتو های طلایی خورشید میدرخشد و نمادی از ایستایی و مهربانی در زمین است. در مقابل کودکی را شاهدیم که سوار بر دوچرخه ی خود از کنار درختی که محکوم به ایستادن و استوار ماندن در مقابل تمامی تکاپوی پیرامون خود است میگذرد ...
این اولین جنبه ی وجود یک تباین عمیق در این اثر است!
شاخه های طلایی درخت که گویی جان یافته اند و به سمت کودک که نمادی از پاکی و معصومیت است شاخه دوانیده اند, درختانی که در پیش زمینه ی تصویر قرار گرفتنده اند, انگار شاهد و ناظر این پیوند بین انسان و کائنات هستند, نگاه کودک نیز به این شکوه و عظمت درخت پیش رو پر معنا و زیباست.

قرار گرفتن در موقعیت مناسب و کادری قابل قبول, تنظیم نسبتا خوب نور برای رسیدن به این فضای خاص, وجود رنگ که در القای حس نقش شایانی داشته, از نکات مثبت و قوت این عکس به شمار می اید.

سید ابراهیم پیره :

کادربندی هوشمندانه و مه گرفتگی که خیال انگیز بودن عکس را نشان می دهد و پسرکی که فارغ از هیاهوی دوران با نگاهی به افق های دور در پی آرزوهایش رکاب می زند و ما را به همراه رنگ های مرموز و سایه های وهم انگیز به داخل عکس می برد.

محمد حیدریان :

ویرایش و تایم عکاسی در نگاه اول بیننده, محسور کننده است.
کادربندی بسیار قوی است. بازی رنگ و نور بسیار زیبا و رویایی است. احساسی قوی در کار موج میزند. رویارویی درخت باوقار و عظیم, با آن برگهای درخشان، حالت کودک که انگار در برابر این عظمت شگفت زده و متحیر مانده، بسیار بدیع است.

  • سید مصطفی زمانی

رنگ

نور

انسان

مفهومی

نقد

نقد عکس

نظرات  (۵)

  • عارف عبداله‌زاده
  • عکس خیلی خوبی شده و از اونجائی که نقد کردن کار من نیست، فقط می‌تونم بگم: احسنت!
    پاسخ:
    ممنونم دوست عزیز
  • حمید عابدینی
  • سلام سید جان
    بسیار زیبا
    واقعا مثل اسمی که انتخالب کردین شاعرانست
    در ضمن اینو خودت تصویر سازی کردی یا تو یه لحضه شکارش کردی!

    پاسخ:
    ممنون جناب عابدینی عزیز :)
    دم دمای غروب آفتاب بود, پسرک در اون حوالی دوچرخه سواری می کرد و من منتظر لحظه ای طلایی ...
  • ::عکاس خیابان چهل و هشتم::
  • لحظات ارزشمندی را در سایتتان گذراندم.
    این عکس یکی از عکس های مورد علاقه ی من هست...

    حس و حال و هوای این عکس بی نظیره

    این عکس یک شکار بی نظیره
    عالیه👍
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی